Desperate Housewives نساء حائرات
صحبة جميله من نساء حائرات كل واحده ليها حكايه واراء
انضمي معانا وعرفينا بنفسك..

Desperate Housewives نساء حائرات

صحبه بنات نتشارك في الحياه ازياء وطبخ واولاد وحضانات وتربيه

الرئيسيةالرئيسية  البوابةالبوابة  اليوميةاليومية  س .و .جس .و .ج  بحـثبحـث  الأعضاءالأعضاء  المجموعاتالمجموعات  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  
Like/Tweet/+1
المواضيع الأخيرة
» رمضان كريم
السبت يوليو 21, 2012 4:27 pm من طرف sossa

» احساس غريب
الثلاثاء يوليو 17, 2012 9:56 pm من طرف sossa

» معلومات هامه عن تساقط الشعر
الثلاثاء يوليو 17, 2012 9:44 pm من طرف sossa

» يوميأت" عايزه اخس"
الأحد يوليو 01, 2012 10:38 am من طرف نوشا زين

» ايه رأيكم
الإثنين يونيو 18, 2012 8:26 pm من طرف maleeka

» ( الذاتوية) معايير تقييم الحاله العقلية لابني
الإثنين يونيو 18, 2012 8:17 pm من طرف maleeka

» افكار مهمه لست البيت
الإثنين يونيو 18, 2012 8:08 pm من طرف maleeka

» شيخوخه قبل الاوان
الأحد يونيو 17, 2012 7:11 pm من طرف maleeka

» الخرس الزوجي
الجمعة يونيو 15, 2012 7:41 pm من طرف سوزي

Like/Tweet/+1
Comments
find us
Comments

شاطر | 

برمجة دماغ ابني

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Admin
Admin

مسات : 167

مُساهمةموضوع: برمجة دماغ ابني   السبت مارس 31, 2012 5:26 pm

السلام عليكن ..

من ضمن قراآتي ودعبساتي على النت لقيت كتاب لدطتور ابراهيم الفقي .. الله يرحمة .. بيتكلم فيه عن برمجة دماغ الانسان وازاي انها بتحدد شخصيته بعد كده وقال ان الطفل بيشوف حوالي 50 ساعة في الاسبوع تلفزيون زكمبيوتر وما الى ذلك .. د هو اللي بيحدد اذا كان هيبقى انسان .. عنيف .. متراخي .. مستمسك بالمبادئ .. محلل . مثقف.. متجمد وما الى ذلك .. تعالوا بقى نترجم ده على ارض الواقع تلاقي معظم الافلام الكارتون حتى داخل فيها عناصر غريبه يعني لو مكونتيش مركزه مه الشخصيات كلها هتلاقي حاجة غلط ... زي مثلا ما شركة بيكسر او ديزني لاند الجميله بتحط شخصيه ست بصوت راجل في الافلام .. المفرض انها كومديه .. ولكن دي طبعا مبتغاها ان الجيل الجديد يقبل هذه الشخصيات في المستقبل القريب عاي يعني .. وجمله مشهورة قوي في الافلام .. متزعلش مني .. عقابي دا مش لاني بكرهك .. ولكن ده مجرد شغل وده طبعا علشان برضه تبقى متقبل اللي بتعمله امريكا بصدر رحب .. او انهم يعملوا شخصيات الحيوانات على غير المالوف .. يعني سلحفاه من غير صدفة .. سمك قرش نباتي .. وحاجا من كده كتير .. دي برضة مبتغاها ان الولاد يخرجو وتقبلوا الخروج عن المالوف والمتعارف عليه طبيعيا .. يمكن بعضكن يحس ان الموضوع ده عادي ولكن صدقيني من التكرار ده بيصبح توجيه .. فيارب انا وانتم وكل الامهات ناخد بالنا .. وانتظر تعليقاتكم
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://whispers.womanforum.net
Nosha Zain

مسات : 69

مُساهمةموضوع: رد: برمجة دماغ ابني   الجمعة أبريل 06, 2012 11:04 am

موضوع مهم جدا يا انجل واشكرك عليه لان احنا كلنا فعلا مش بناخد بالنا من القصه دي يعني انا الموضوع بدأ معايا لما شفت في احد الافلام الانمي المدبلجه toy story ان في علاقه غراميه بين شخصيتين في الفيلم واكثر من مره بيقبلوا بعض في الفيلم قبلات غراميه .........لا اعتقد انه من المفروض ان ابني يتفرج علي هذا النوع من الافلام في هذه السن ....لازم نعرف ان الافلام دي معموله بتقاليد الغرب يعني مش اي فيلم ناخده وندبلجه ونفرج عليه اطفالنا كده وخلاص..........والمصيبه بقي ان الفيلم في اكثر من سبه ذي (يا اهبل)......(يا متخلف) ......(بتبص علي ايه يا عبيط انتا كمان)
..........اما الكارثه الحقيقيه الي اكتشفتها من ساعه والي خلتني ادخل اكتب رد في نفس الموضوع هوه ان ابني سمعته انبارح بيقول كلمه غريبه اوي(ايه يا عم) affraid وقتها كنت هتجنن وهموت واعرف جاب الكلمه دي منين وفضلت طول الليل افكر ازاي اخليه يبطلها وكنت كل ما اسمعه بيقولها ابقي عايزه اعيط...........ومن ساعه بس اكتشفت انها بتتقال في فيلم الكارتون المفضل عند ابني والي ممكن يتفرج عليه اكثر من مره في اليوم........والله جالي شعور اني عايزه اكسر الكمبيوتر.
علي العموم ربنا يحمي ولادنا من كل شئ غير نافع ممكن يخلي شخصياتهم غير مهذبه او غير سويه
cheers
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
برغوتة

مسات : 18

مُساهمةموضوع: رد: برمجة دماغ ابني   السبت أبريل 07, 2012 8:36 pm

يا جدعان انتو مكبرين الموضوع على الاخر انت بتعملي زي الي امك عملته فيكي وكنت طهقانه منه انك تخافي على ابنك زياده عن اللزوم والمصيبه انه ولد يا جدعان خلو الواد يبقى ملحلح شويه ما لازم يبقى عارف الحو والوحش عشان مايبقاش ابن امه انتو عاملين زي الام اللي بتعقم كل حاجة حوالين ابنها والمشكله ان العيال هي اكتر العيال اللي بعيا يعني نلاقي ان الام اللي مكبرة دماغها ابنها مبعياش اوي كدا

يعني هو ايه المشكله لما يقول يا عم هي كلمة عيب ؟ امال لو شتم هتعملي ايه

لكن طبعا قصة البوس في الافلام دي بشعة انا عندي ابن اختي طول النهار جايب العريس وبيبوس فيهم انا عارفة انه مش فاهم او الموضوع بالنسباله عادي بس بيني وبينكم انا دمي بيغلي لما بشوفه بيعمل كدا
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

برمجة دماغ ابني
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1